هنگامی که در حال طراحی سیستم دوربین مدار بسته AHD  یا HD-CVI و HD-TVI هستید، باید بدانید که بهترین کابل کواکسیال که برای دوربین های انتخاب می کنید با توجه به متراژ , میزان نویز و آلودگی فرکانسی محل, کیفیت دوربین مداربسته و تکنولوژی چه کابلی است.

ساختار کابل کواکسیال

کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال‌ها بصورت مطلوب و در عین حال حفاظت از آنها در برابر تداخل الکترومغناطیسی خارجی و آلودگی فرکانسی و هارمونیکی طراحی و ساخته می‌شود.

هنگامی که دوربین مداربسته با استفاده از کابل کواکسیال به مانیتور یا دستگاه رکوردر متصل می‌شود، کابل‌های بهم تابیده از رسانای مرکزی کابل در برابر تداخل خارجی محافظت می‌کنند.

عایق اطراف مغزی کابل برای عایق نمودن رسانای مرکزی کابل از کابل‌های بهم تابیده و شیلد ها استفاده می‌شود و روکش خارجی برای محافظت بیرونی از کابل طراحی شده است.

با توجه به نیاز حفاظت از کابل‌های کواکسیال در دوربین مداربسته، باید از مواد با کیفیت مانند رساناهایی از جنس مس با درصد بالایی از کابل‌های بهم تابیده استفاده کنیم.

کیفیت و ضخامت کابل کواکسیال مورد استفاده به طور مستقیم بر توانایی کابل بر روی طول مورد استفاده کابل تاثیر دارد، در صورتی که ار کابل کواکسیال تمام مس و با کیفیت استفاده می کنید طبعا کابل شما مقاومت و امپدانس کمتری دارد و از این کابل کواکسیال می توان برای انتقال تصویر در فواصل بیشتری استفاده کرد.

انواع کابل‌های کواکسیال دوربین مداربسته

وقتی که در حال کار بر روی یک پروژه یا بازدید از محلی برای خرید مواد مورد نیاز هستیم، با این سوال مواجه می‌شویم که بهترین کابل کواکسیال برای دوربین مدار بسته در پروژه مورد نظر چیست؟ کابل‌هایی RG59  RG6 وRG11  در بازار با کیفیت های متفاوت و آلیاژ های مختلف موجود هستند و باید تصمیم گرفت که چه کابلی برای این پروژه مناسب است.

هرچه ضخامت کابل بیشتر باشد و آلیاژ مغزی و شیلد دارای درصد بالاتری از مس باشد، انتقال در فواصل طولانی بهتر انجام می‌پذیرد، همچنین باید در نظر داشت که دوربین‌های با رزولوشن بالاتر می‌توانند تصاویر با کیفیت بالاتر و در فواصل کوتاه تر را نسبت به دوربین‌هایی با رزولوشن پایین انتقال دهند.

انواع کابل‌های کواکسیال ترکیبی دوربین مداربسته

همانطور که میدانیم برای انتقال تصاویر در دوربین های آنالوگ و آنالوگ HD از کابل کواکسیال استفاده می شود. برای برق رسانی به دوربین ها نیز در کنار کابل انتقال تصویر، از کابل برق استفاده می شود.

در سال های اخیر تولید کنندگان کابل هایی با عنوان کابل ترکیبی روانه بازار نموده اند که در واقع همان کابل کواکسیال هستند که در کنار آن یک کابل برق نیز قرار گرفته است. این کابل ها به هم چسبیده اند اما هر کدام در داخل یک پوشش پلاستیکی به صورت جداگانه قرار دارند. اگر یک کابل ترکیبی را از عرض ببرید در سطح مقطع آن یک کابل کواکسیال را مشاهده می کنید که در کنارش دو زوج کابل برق نیز قرار گرفته است.

ساختار کابل های ترکیبی معمولا از یک زوج برق و یک کابل کواکسیال RG59 تشکیل شده و تاکنون ترکیبی با دیگر کابل های کواکسیال مانند RG6 و …نداشته اند و تنها با کابل RG59 تولید می شوند.

عوامل مهم در استفاده از کابل ترکیبی در دوربین مداربسته

توصیه می شود از کابل های ترکیبی در فضاهای وسیع مانند ادارات، کارخانجات و یا سازمان های بزرگ استفاده نکنید. زیرا این کابل ها اغلب مناسب برای مکان هایی با متراژ کم هستند و طول کابل کشی با استفاده از نوع مرغوب و تمام مس این کابل ها حداکثر 60 الی 70 متر است.  این نوع از کابل ها با توجه به تجربه های عملی بدست آمده، در هنگام نصب عملکرد و کارایی شان در متراژ های بیشتر کاهش می یابد.

فلز بکار رفته در کابل ترکیبی

لازم به ذکر است که در هنگام خرید کابل ترکیبی اگر مایلید که کابل کشی شما بیشترین کارایی را داشته باشد بهتر است از کابل های ترکیبی تمام مس استفاده نمایید. با این وجود در مکان های کوچکتر نیز می توانید از کابل های آلومینیومی استفاده نمایید که البته حداکثر تا 20 متر کارایی دارند.

انواع کابل ترکیبی دوربین مداربسته

  • کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد آلومینیوم، برق آلومینیوم
  • کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد مس، برق آلومینیوم
  • کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد مس، برق مس

مزایا و معایب استفاده از کابل های ترکیبی در دوربین مداربسته

یکی از مزایای کابل های ترکیبی، این است که عملیات کابل کشی  را آسانتر نموده و شما با استفاده از این نوع کابل ها دیگر نیازی به کابل کشی های جداگانه برای تغذیه دوربین ها ندارید که این امر در کاهش هزینه های شما نیز موثر است.

تنها اشکال موجود در استفاده از این کابل ها برد کم آنهاست و همانطور که در بالا نیز اشاره شد معمولا تا برد 60 الی 70 متر عملکرد خوبی دارند.

تکنولوژی PoC

دوربین های تحت شبکه به دلیل استفاده از تکنولوژی POE در آنها نسبت به سایر انواع دوربین مدار بسته بسیار کاربردی تر هستند زیرا با وجود تکنولوژی POE دیگر نیازی به استفاده از منابع برق به صورت جداگانه برای هر دوربین نیست و یا بسیاری از مزایای دیگر که از آن مطلع هستید. با این حال سیستم های آنالوگ HD نیز پیشرفت های زیادی داشته اند به طوری که تبدیل به یک رقیب واقعی و قدرتمند برای سیستم های IP شده اند، اما نیاز آنها به منبع تغذیه و کابل کشی های جداگانه برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیازشان رقابت را برای آنها سخت می کند.

POC  چیست؟

POC مخفف عبارت Power-over-Coax است که به معنی انتقال برق بر روی کابل کواکسیال است. با وجود این تکنولوژی، کار نصب به مراتب آسان تر می شود. در این فناوری سیگنال های ویدئویی و جریان الکتریکی هر دو بر روی کابل کواکسیال منتقل می گردند. این امر باعث می گردد تا در زمان و هزینه نصب صرفه جویی گردد. تکنولوژی POC اساسا به این معنی است که برق دوربین توسط دستگاه DVR و از طریق کابل کواکسیال RG59 (یا مشابه آن) تامین می شود، و دیگر نیازی به کابل کشی های جداگانه و منابع برق متعدد برای دوربین های مدار بسته وجود ندارد.

طول مجاز کابل کواکسیال دوربین مداربسته

با توجه به این واقعیت که امروزه دوربین‌های با رزولوشن پایین به ندرت خریداری می‌شوند، می‌خواهیم حداقل کیفیت را برای پروژه‌های خود حفظ کنیم. برای راهنمایی سریع شامل فواصل انتقال رنگ برای دوربین‌های آنالوگ،AHD  یا HD-CVI و HD-TVI جدول زیر را مشاهده کنید.

RG-59 150m : TVL 600

RG-6 200m  : TVL 600

RG-59 200m : AHD 1.3mp HD 720P

RG-6 250m  : AHD 1.3mp HD 720P

RG-59 200m : AHD 2mp Full HD 1080p

RG-6 250m  : AHD 2mp Full HD 1080p

RG-59 500m : HDcvi 2mp Full HD 1080p

RG-6 500m  : HDcvi 2mp Full HD 1080p

RG-59 500m : HDtvi 2mp Full HD 1080p

RG-6 800m  : HDtvi 2mp Full HD 1080p

اعداد بالا حداکثر فاصله دوربین تا دستگاه در صورت استفاده از بهترین کابل کواکسیال با درجه خلوص بالا تمام مس و ابعاد استاندارد است.