تکنولوژی موجود در دوربین های تحت شبکه، آنها را به ابزاری جهت تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و درک الگوهای رفتاری آنها در هنگام ورود به یک مرکز تجاری تبدیل نموده است، و بدین وسیله اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار فروشندگان قرار می دهند. این قابلیت در دوربین های مداربسته IP وجود دارد و بخشی از قابلیت های پردازش تصویری VCA  است.

نحوه  عملکرد Heatmap

نقشه ی گرمایی، یک نمایش گرافیکی از داده ها است که در آن مقادیر به صورت ماتریس های جداگانه با رنگ های مختلف نشان داده می شوند. با وجود الگوریتم های نرم افزاری پیشرفته در این نقشه های حرارتی می توان جریان های حرکتی مشتریان را در طول زمان های مختلف ثبت نمود. سپس این داده ها توسط نمودار های زمانی و فضایی مخصوص در طیف های رنگ مختلفی همچون قرمز، آبی، سبز، زرد و … نمایش داده می شوند.

بدین ترتیب که هر کدام از رنگ های تعریف شده در نرم افزار نشان دهنده میزان تراکم در یک نقطه از مکان مورد نظر است. برای مثال رنگ قرمز نشان دهنده بیشترین تراکم جمعیت و رنگ آبی نشان دهنده نقاطی است که حداقل جمعیت نسبت به سایر نقاط در آن وجود دارد. علاوه بر نمودار طیف رنگ ها، نمودار های دیگر آمار حجم تراکم و تعداد مشتریان را در اختیار کاربر قرار می دهند.

آمار و اطلاعات ارائه شده توسط نقشه های گرمایی به صورت نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه قابل دسترسی بوده به این شرح که در نمودار روزانه، میزان تراکم جمعیت در هر ساعت در نمودار هفتگی و در نمودار ماهانه میزان تراکم در هر روز به صورت عددی قابل رویت است.

کاربرد Heatmap

به وسیله این قابلیت می توان نقاط پر تردد یک مکان تجاری را شناسایی نمود. این امر تاثیر زیادی بر مدیریت و نحوه چیدمان اجناس در نقاط مختلف یک فروشگاه دارد. به طوری که می توان کالا ها را در نقاطی جای داد که رفت و آمد بیشتری داشته و در معرض دید مشتریان است.

بدین ترتیب داشتن اطلاعات دقیقی از میزان تردد و نیز الگوهای رفتاری مشتریان در بخش های مختلف یک مرکز تجاری یا فروشگاه می تواند تاثیر بسزایی در نحوه مدیریت و نظارت بر اجناس و خدمات ارائه شونده مطابق با نیاز مشتریان داشته باشد.

زمانی که یک دوربین  با قابلیت Heatmap  را در فروشگاه خود نصب می کنید به راحتی می توانید شلوغ ترین بخش فروشگاه را تشخیص دهید. در نتیجه متوجه می شوید که هنگامی که مشتریان وارد فروشگاه شما می شوند به کدام بخش بیشتر علاقه مندند.