منبع سیباشهر : در بازار دوربینهای نظارتی تغییرات چشمگیری در حال وقوع است، از جمله ظهور محصولاتی با قیمت پایین اما مجهز به امکاناتی که تا پیش از این تنها در محصولات گران قیمت وجود داشتند. شکستن قیمت دوربینها که گاهی به عنوان یک “رقابت به سمت پایین” خوانده می شود، نوید به راه افتادن بازاری را میدهد که در آن دوربینهای ارزان قیمت که همگی امکاناتی مشابه ارائه میدهند با هم رقابت خواهند کرد. در مقاله این شماره به کمک متخصصین حوزه امنیت و نظارت روند قیمت گذاری دوربینها را بررسی خواهیم کرد و نیز این پرسش را مطرح میکنیم که مشتریان چگونه می توانند ارزش واقعی محصولات را در این حیطه پر افت و خیز تشخیص دهند؟
در واقع در این مقاله به طور مشخص به بررسی این مساله میپردازیم: دوربینهای ارزان قیمت از همیشه مجهزتر هستند، در این شرایط چرا مشتریان باید دوربینهای با کیفیت مجهز به جدیدترین تکنولوژیها را خریداری کنند؟
جامبی ادولبهرم، مدیر منطقهای شرکت آنکام[i]
هنگام خرید دوربین، مشتریان اغلب جذب دوربینهایی با قیمتهای پایینتر میشوند. اما با احتساب هزینههای جاری دوربین اعم از کیفیت پایین قطعات و نیاز به تعویض آنها، حساسیت به حملات سایبری و توانایی پایین دوربینهای ارزان قیمت در یکپارچه شدن آنها با سیستمهای مدیریت تصویر، در عمل هزینه تمام شده دوربین بیشتر از قیمت فروش آن است. مشتریان قطعا باید با احتیاط خرید کنند و اطمینان داشته باشند که مبلغ پرداختیشان به خاطر وجود امکانات، ویژگیها و عملکردهای واقعی محصول باشد، نه صرفا به خاطر نام و نشان یک برند تجاری. هنگامی که عملکرد دوربین و امکانات آن در درجه اول اهمیت باشد، گفتن این جمله منطقی به نظر میرسد که “خوب بخریم تا دو بار نخریم”. من تجربه مستقیمی از رقابت دوربینهای ارزان قیمت در مقابل محصولات گرانتر اما با کیفیت بالاتر داشتهام. واقعیت امر این است که مشتریانی هستند که به خاطر محدودیت بودجه قیمت محصول برایشان مهمتر از کیفیت و قابلیتهای آن است. اما خریداران هوشمند در بیشتر موارد بر اساس میزان کل هزینه مالکیت محصول تصمیمات آگاهانه میگیرند و ارزش واقعی تجهیزات بیشترین اهمیت را برای آنها دارد.
خیمن یان، معاون شرکت یوانوی یونیویو [ii]
هم زمان با رشد سریع بازار، وقتی صحبت از دوربینهای نظارتی میشود، این نکته واضح است که افراد بسیاری هستند که تنها به تجهیزات کنونی دوربینهای خود اکتفا نمیکنند، بلکه علاقمند به اضافه کردن امکانات جدید به دوربینها هستند. دوربینهای ارزان قیمت، دارای امکانات بیشتری نسبت به گذشته هستند، اما مشتریان به جنبههای مهمتری از قبیل ساختار متن باز دوربین، سازگاری و توانایی یکپارچهسازی در سیستمی که دوربین در آن استفاده میشود همچنین توانایی اضافه کردن قابلیتهای جدید توجه دارند و به دنبال محصولی بیشتر از یک دوربین ساده هستند. مشخصات سخت افزاری ملاکی اساسی در انتخاب دوربین، حتی در مدلهای ارزان قیمت هستند، اما این قابلیتهای نرم افزاری دوربین است که میان مدلهای مختلف تفاوت و تمایز ایجاد میکند. به همین دلیل مشتری باید دوربینهای با کیفیت خریداری کند. بازار دوربینهای با کیفیت نیز در بلند مدت دارای پتانسیل رشد زیادی است.
فردریک نیلسون، شرکت اکسیز [iii]
امروزه تقریبا ۸۰ درصد از دوربینهای موجود در بازار از نوع دوربینهای تحت شبکه[iv] هستند. این امر به این معنی است که این بازار در حال تبدیل شدن به یک بازار با ثبات با تفاوتهای فنی کمتر میان محصولات و رقابت بیشتر از نظر قیمت است. با حضور ۱۰ شرکت برتر که حدود ۵۰٪ از سهم بازار را از آن خود کردهاند، بازار محصولات نظارت تصویری هنوز چند دسته است. با افزایش پختگی بازار، چند دستگی آن کمتر میشود و به سهم مشتریان و شرکتهایی که قیمتها را هدایت میکنند، به مرور زمان در این بازار بیشتر میشود. هنوز هم تفاوتهای اساسی میان دوربینهای ارزان قیمت و محصولات مرغوب از نظر کیفیت تصویر، میزان نوآوری، وسعت مجموعه محصولات و دیگر موارد وجود دارد. برخی از بزرگترین تفاوتها میان تولیدکنندگان مختلف، شیوه مدیریت کسب و کار آنهاست. این امر به ویژه در سه حوزه ذیل نمود بیشتری دارد:
۱. راهکارهای امنیتی که یک شرکت ارایه میدهد و توانایی یکپارچهسازی محصولات با دیگر تولیدکنندگان
۲. توجه به امنیت سایبری با استفاده از تکنولوژی روز و ابزارهای گوناگون
۳. تجریه بلند مدت در مدیریت رابطه تجاری با شرکا و مشتریان
بیل هابز، مدیر ارشد فروش، شرکت ۳ایکس لاجیک [v]
هر چه قیمت دوربینهای استاندارد بیشتر پایینتر میآید، امکانات بیشتری به دوربینهای به اصطلاح مرغوب اضافه میشود. امروزه پردازنده های قدرتمند بیشتری در دوربینهای با کیفیت به کار میروند که این امر به معنی پردازش سریعتر تصویر و همینطور تجزیه و تحلیل بیشتر آن است که در نتیجه حجم فیلم خروجی دستگاههای ضبط ویدیو را کاهش میدهد. برای مثال، ضبط ویدیو روی هارددیسک، میتواند هزینههای محصولات امنیتی برای کاربردهای تجاری کوچک و متوسط را کاهش دهد که نتیجه جنبی این تکنولوژی میزان ضبط بیشتر ویدیو و سهولت نصب است. استفاده از دستگاههای مجهز به تکنولوژی ضبط ویدیو، که دارای سیستم تجزیه و تحلیل آنی و برنامههای تأیید هویت نیز هستند، میتواند به میزان قابل توجهی از هزینهها بکاهد. علاوه بر این، پردازندهها و نمایشگرهای بهتر، دوربینهای با کیفیت را مجهز به قابلیتهای بیشتری کردهاند. از جمله وجود سنسورهای فعال PIR که بر روی دوربین نصب میشود و به عنوان یک حسگر ثانویه برای شناسایی حرکت عمل میکند. سنسورهای حرارتی ارزان نیز راه را برای عرضه دوربینهای حرارتی ارزان هموار کردهاند که میتوانند حرکات مشکوک را بدون هشدار اشتباه و با دقت و سرعت بالا تشخیص دهند.
اسکات شفر، معاون اجرایی، شرکت آرکانت ویژن [vi]
در مقایسه با یک دوربین با کیفیت و مرغوب، بسیاری از دوربینهای ارزان قیمت نمیتوانند خرید موفقی باشند. تصویر خروجی از یک دوربین ارزان قیمت ممکن است هنگامی که به تنهایی مشاهده میشود، مناسب و راضی کننده به نظر برسد، اما مقایسه همزمان کیفیت آن با تصاویر به دست آمده از یک دوربین با کیفیت تفاوت موجود را به خوبی نشان میدهد. بزرگنمایی یک تصویر ضبط شده برای مشاهده شماره پلاک یک خودرو یا چهره افراد نشان میدهد که دوربین ارزانتر از لنزهایی با کیفیت کمتر و درجه دو (لنزهای پلاستیکی یا لنز شیشهای کیفیت پایین) استفاده میکند تا از این طریق قیمت تمام شده محصول را کاهش دهد. برخی از دوربینهای ارزان قیمت ممکن است قابلیتهایی داشته باشند که تنها با سیستم خودشان سازگاری داشته باشد. این موضوع به این معنی است که کاربر نهایی باید کار با دوربین را با تمام جزییات یاد بگیرد. این امر مشکل دیگری نیز در پی دارد و آن عدم امکان استفاده از این نوع دوربینها در سیستمهای امنیتی تحت شبکه است. همچنین شرایط ضمانت و گارانتی محصولات نیز در دوربینهای ارزان قیمت ممکن است بسیار متفاوت باشد.
بازار دوربینهای نظارتی زمان آشفتهای را از سر میگذراند و این دوران همچنین زمانی دلهرهآور برای مشتریانی است که در جستجوی یافتن محصولاتی با ارزش واقعی در میان این آشفتگی هستند. قیمتهای پایینتر مطمئنا وسوسهانگیز هستند، اما آیا این موضوع یک ارزش محسوب میشود؟ آیا انتخاب گزینههای ارزان قیمت در دراز مدت هزینههای بیشتری در پی نخواهد داشت؟ به هر حال، قیمتها در حال پایین آمدن هستند و هر روزه قابلیتهای بیشتری در قبال پرداخت هزینه کمتر به دوربینها اضافه میشوند. بنابراین میزان پولی که هزینه میکنید روزانه ارزش بیشتری پیدا میکند، اگرچه تصمیمات حیاتی در مواقع خرید آن را به یک چالش جدی تبدیل کردهاند.
i] Jumbi Edulbehram, Regional President, Americas, Oncam]
ii] Ximen Yan, Vice President, UNV Uniview]
iii] Fredrik Nilsson, General Manager, North America, Axis Communications]
iv] IP Camera]
v] Bill Hobbs, Senior National Sales Director, 3xLOGIC, Inc]
vi] Scott Schafer, Executive Vice President, Arecont Vision]