پوشیدنی های مقاوم در برابر سیستم های تشخیص چهره، چالشی جدید در صنعت نظارت تصویری
تازه ترین چالش در برابر تجهیزات و فناوریهای تشخیص چهره، لباسها و ابزارهای پوشیدنی هستند که به عنوان روشی برای حفظ حریم خصوصی و با هدف ایجاد اختلال در الگوریتم های تشخیص چهره به کار میروند. این لباسها معمولا با تصاویری شبیه به صورت انسان طراحی شده اند که به طور خاص الگوریتم های تشخیص چهره را هدف قرار دادهاند و مانعی در برابر استفاده از فناوریهای تشخیص چهره با اهداف امنیتی و حفاظتی هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این فناوری و بررسی عملکرد آنها بپردازیم.
فناوری رو به رشد تشخیص چهره
این موضوع میتواند برای فناوری تقریبا نوپای تشخیص چهره که هم اکنون با چالشهای زیادی روبهرو است مشکلی تازه ایجاد کند. به کارگیری صحیح این فناوری در سالهای اخیر کار آسانی نبوده است. این مشکلات زمانی نمود بیشتری پیدا میکنند که بخواهیم از فناوریهای تشخیص چهره در یک جمعیت استفاده کنیم. متغیرهایی که بر عملکرد این فناوریها تاثیر میگذارند شامل حرکت سوژه، نور محیط و امکان پنهان شدن سوژه، در سالهای اخیر بزرگترین چالشهای پیش روی الگوریتمهای تشخیص چهره بودهاند. موفقترین سیستمهای تشخیص چهره آنهایی هستند که موقعیت قرارگیری هر چهره را کنترل میکنند تا شانس تشخیص آن را بالا ببرند. به عنوان مثال عبور نفر به نفر افراد از دربهای ورودی و خروجی روشی است که بر عملکرد سیستمهای تشخیص چهره تاثیر مثبت دارد.
علیرغم همه مشکلات، فناوریهای تشخیص چهره روز به روز محبوبتر و متداولتر میشوند. توانایی شناسایی چهرهها و اشخاص نکتهای مهم در شگردهای مدرن بازاریابی برای سیستمهایی نظیر سامانه خودکار خدمات مشتریان یا فناوریهایی است که با بررسی رفتار اشخاص مختلف، عادتهای خرید کردن آنها را تحت نظر میگیرد. به عنوان مثال فناوری تشخیص چهره به کار رفته در کانسپت سرویس خرید گو که توسط شرکت آمازون ارایه شده است نوید افتتاح فروشگاهی کاملا خودکار در آینده نزدیک را میدهد.
حریم خصوصی
پوشیدنیهایی که دارای طرحهایی شبیه به صورت انسان هستند به عنوان راهحلی در مقابل تجهیزات تشخیص چهره که به عده برخی ناقض حریم خصوصی افراد هستند استفاده میشوند. آدام هاروی، هنرمند اهل برلین، در حال طراحی لباسهایی است که الگوریتم نرمافزارهای تشخیص چهره را مختل میکند. هاروی اخیرا در یک کنفرانس هک و مسایل امنیتی در مورد طراحیهای خود عنوان کرده است که این طرحها با استفاده از تصاویر شبیه صورت انسان الگوریتم سیستمهای تشخیص چهره را دچار اشتباه میکنند. یک الگوی چهره رو لباس ۱۲۰۰ مورد احتمالی تشخیص چهره در برابر الگوریتم کامپیوتری قرار میدهد.
نگرانیها در مورد الگوریتمهای تشخیص چهره از توانایی کامپیوترها برای شناسایی چهرهها فراتر رفته است. این الگوریتمها همچنین میتوانند حالتهای خونسرد یا مهربان بودن سوژه و همچنین مولفه های دیگر نظیر سن و جنسیت را تشخیص دهند. هاروی اضافه میکند: توانایی های سیستم های تشخیص چهره انتظارات ما را از حریم خصوصی تغییر داده اند و این مسئله خود دلیل دیگری است که با این فناوریها مقابله کنیم.
نمونهای دیگر از فعالیتهای آدام هاروی بر علیه سیستمهای شناسایی و نظارت
این اولین بار نیست که هاروی سعی در ایجاد اختلال در کار سیستمهای تشخیص چهره کرده است. او قبلا نیز با استفاده از گریم و کلاه گیس های مختلف تلاش کرده بود عملکرد دستگاه های تشخیص چهره را دچار مشکل کند. در بازار همچنین ابزارهای پوشیدنی وجود دارند که به هدف مقابله با ردیابی از طریق پهبادها طراحی شدهاند. این وسایل پوشیدنی از یک پوشش نقرهای رنگ استفاده میکنند تا با استفاده از باز تاباندن اشعه های حرارتی پهبادهای مجهز به سیستم ردیابی حرارتی را دچار مشکل میکنند.
مسئله حریم خصوصی به یک نگرانی فزاینده در بازار امنیت فیزیکی و سیستم های نظارتی تبدیل شده است و افکار عمومی نیز در این باره در حال تغییر است. در دنیای آنلاین همه ما حاضر به ارایه بخشی از حریم خصوصی خود به منظور دریافت خدمات هستیم. اما در دنیای واقعی چطور؟ آیا حاضر هستیم حریم خصوصی خود را فدای امنیت کنیم؟ امروزه فناوری تشخیص چهره یکی از قابلیتهای کلیدی نرمافزارهای نظارت تصویری است. همچنین الگوریتمهای تشخیص چهره نیز روز به روز در حال پیچیدهتر شدن هستند.
سوالات موجود درباره حریم خصوصی در دنیای واقعی همچنان بدون پاسخ ماندهاند و بر مصرف کنندگان روشن نیست که اگر به ماشین ها اجازه دخالت در حریم خصوصیشان را بدهند چه فوایدی نصیبشان می شود. تا زمانی که نکات مثبت این فناوری های بر همگان روشن نشده است جای تعجب نیست اگر با آن مقابله شود.