شاید در محل کارتان، ساختمان مسکونی و یا هر جای دیگری که مجهز به دوربین مداربسته باشد، برایتان سوال شده که نقطه کور دوربین مداربسته کجاست؟ کدام نقاط است که دوربین مرا نمی گیرد؟ یا چجوری دوربین ها باید نصب شوند که نقطه کوری نماند و تمام محیط را پوشش دهد؟

نقاط کور دوربین مداربسته

همیشه یکسری نقاط وجود دارند که از دید دوربین مداربسته خارج هستند. بنابراین اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید بهتر است برای در امان ماندن از دسترس سارقین، این نقاط را شناسایی کنید.

به صورت کلی سه نقطه مهم که دوربین ها ممکن است قادر به شناسایی آنها نباشد شامل:

  • زیر و یا پشت دوربین مداربسته
  • روبروی تابش نور خورشید یا یک منبع نور قوی
  • تفاوت زیاد اختلاف نور در یک فضایی

زیر دوربین مداربسته

هیچ دوربینی به تنهایی نمی تواند تمام نقاط را پوشش دهد. معمولا زیر دوربین مداربسته و تا شعاع 1 متری دوربین را نمی توان مشاهده کرد.

روبروی منبع نور زیاد

وجود نور مهم ترین عامل برای ثبت و ضبط یک تصویر با کیفیت عالی توسط دوربین های مداربسته است. وجود منبع نور زیاد و مستقیم باعث سیاه دیده شدن اشیا می شوند.

این اتفاق ممکن است در ساعاتی از روز یا فضا اتفاق بیفتد. مثلا در تابستان دوربین مداربسته در نقطه ای نصب شده است که شاخ و برگ درختان جلوی تابش نور را می گیرند. اما با تغیر فصل و ریزش برگ ها و هرس درختان ممکن است این مانع نور از بین برود و دردسرساز شود.

همچنین ممکن است در زمستان زمین پوشیده از برف شود و انعکاس نور خورشید در برف باعث ایجاد بلایند اسپات (Blind Spot) شود. از این رو  برای اینکه بتوان عکس و تصویر متناسب و با جزئیات دقیق را ثبت کرد، لازم است زاویه منبع نور،  ترکیب سایه ها و نور به صورت درست تعیین کرد.

اختلاف نوری زیاد

در برخی مکان ها مانند پارکینگ ها و درب ورودی ساختمان ها نور داخل کم است اما با باز شدن درب فضای ورودی کامل روشن است. این اختلاف نور شدید باعث سیاه دیده شدن اجسام متحرکی می شوند در یک بخش مشخص (ورودی) می شوند.

چگونه دوربین های مداربسته را نصب کنیم که نقطه کور کمتری داشته باشند.

کلا هر دوربینی دارای نقطه کور است. بنابراین برای اینکه بتوانیم تمام نقاط را پوشش دهیم باید دوربین ها طوری تنظیم شوند که هر دوربین مداربسته نقطه کور نزدیک ترین دوربین خود را پوشش دهد.

زاویه دید دوربین مداربسته:

هر چه زاویه دید دوربین مداربسته وایدتر باشد، می تواند نقاط بیشتری را پوشش دهد. در این صورت درصد نقطه کور کمتر خواهد شد. البته بهتر است بدانید هر چه زاویه دید بیشتر شود جزئیات کمتری قابل مشاهده است.

دوربین مداربسته فیش آی یا پانورامیک از جمله دوربین هایی هستند که زاویه دید 360 درجه‌ای دارند. برخلاف سایر دوربین های مداربسته دوربین چشم ماهی، فلت بوده و زاویه دید 360 درجه دارند و هیچ نقطه کوری ندارند. برای داشتن چنین زاویه دیدی دوربین fisheye باید در مرکز فروشگاه و حداقل در ارتفاع 3 متری نصب شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

نقطه کور دوربین مداربسته

اما اگر محدودیت ارتفاع و هزینه را دارید دوربین‌ اسپید دام یا گردان در مقابل دوربین فیش آی ارزان‌تر است. با کمک دوربین گردان و کنترل از راه دور می توانید جهت دوربین مداربسته را تغییر داد. به این ترتیب از نقاط دیگر غافل نشویم.

البته توصیه می شود برای عملکرد بهتر دوربین مداربسته در کنار دوربین اسپیددام یک دوربین فیکس نیز نصب شود تا در هنگام چرخش دوربین، از سایر نقاط غافل نشویم.

نورپردازی

برای داشتن تصویری با کیفیت مناسب و عدم از دست یافتن تصاویر نورپردازی فاکتور مهمی است. ابتدا بهتر است موقعیت منبع نوری خود را به خوبی مشخص کنید. بهتر است روشنایی را در نزدیکی دوربین مدار بسته و به سمت آن قرار دهید. اما جهت جلوگیری از انعکاس نور در دوربین مداربسته، بهتر است منبع نور حداقل در فاصله 1 متری از دوربین باشد. در مورد دوربین مداربسته دام لازم است منبع نور در فاصله 1 متری از زیر دوربین تنظیم شود.

عکس برداری قبل از نصب دوربین  مداربسته

توصیه می شود قبلا از نصب دوربین مداربسته، مناطقی که قصد دارید تحت پوشش دوربین مداربسته قرار گیرد، عکس بگیرید. این کار باعث می شود شما متوجه سه نکته زیر شوید:

    اندازه لنز مور نیازتان چیست

    دوربین را در چه فاصله‌ای باید نصب کنید

    پهنای محیط مورد نظر چقدر است